|Puisi| Teman Masih Ingatkah?

Oleh: Mohd Rosyaidi Teman masih ingatkah kita bersama berdiri di bawah cahaya yang sama melihat bayang kita bersama teman masih ingatkah kita bersama berlari di lorong yang sama untuk mengejar…

Continue Reading

|Cerpen| BOD-OH

Oleh: Yeyen Khoo "Bodoh! Bukalah!" “Kau ni tak habis-habis cakap bodoh kan!” Bentak Oh. “Benda dah melekat dekat mulut nak buat macam mana?” Jawapan-balas Bod sayup-sayup kedengaran. Matahari sudah mulai…

Continue Reading

Gastrik; Penyakit Bulan Puasa?

Oleh: Dr Nurhuda Manshoor Apabila tiba bulan puasa, datanglah penyakit gastrik ini. Seolah-olahnya penyakit ini hanya berlaku pada bulan ini sahaja. Kini, ketika puasa sudah menghampiri penghujungnya, bolehkah kita merasa…

Continue Reading

|Cerpen| Reena.Malam.Melankoli

Oleh: adiHJ Reena tengah duduk bersila di kerusi kayu dalam bilik aku. Kepalanya menghadap ke luar jendela yang gelap gelita sebab sudah dua jam mati karan di tempat ini. Dia…

Continue Reading

|Cerpen| Saling Sederhana

Oleh: Perempuan Senja Pernah dulu abang bisikkan sayang. Abang ajak aku naik ke atas. Kata kau, “Mari sayang, kita sama-sama mengira bintang.” Merah pipiku menahan segan. Tangan abang depangkan luas,…

Continue Reading

Di Belakang Seni Ada Cerita Dan Cinta

Oleh: Aimie Henry Tan          Kelmarin serasa ada terlihat di dada skrin komentar rawak orang-orang di luar sana -- mengajar katanya juga proses belajar. Baik, simpan untuk rujukan ke depan. Saat…

Continue Reading

Sains di Sebalik ‘Terbiasa’

Oleh: Farahani R “Kalau sudah biasa rasa hidup susah, apa-apa yang datang pun senang kita lalui,” kata seorang wanita yang sibuk bernasihat-nasihat dengan anak kecilnya. Ketika itu saya di pasar…

Continue Reading

|Puisi| Syair Bumi Al-Anbiya

Oleh: D’Hamdan.M Semakin lara kita didera bara, semakin membara jiwa yang terseksa, sanak saudara menjerit gila, minta simpati tanah yang berharga. Lama resah demokrasi luka, luka kita terpedaya kata, manis…

Continue Reading

Makan Kepala Ikan Jadi Bodoh

Oleh: Dr Fatimah Salim “Jangan makan kepala ikan, nanti otak jadi lembab!” pesan orang tua-tua sejak kita masih kecil. Baru-baru ini seorang rakan hubungi saya meminta untuk menulis mengenai kaitan…

Continue Reading
Close Menu